Forbrug og tekultur

Forbrug og tekultur

Fokus: Livsstil, Fairtrade, Tetrends, Sundhed, Five o’clock tea.

Sådan gør du



Idé til sjov aktivitet
Prøv at lave en smagstest med ti kopper forskellige slags te. Du finder vejledning til at gennemføre smagstesten lige her:

 

Opgaver

Opgave 1

Hvor stor en procentdel af danskerne drikker te dagligt eller næsten dagligt? Undersøg hvor mange kopper te danskerne har drukket i 2017.

Opgave 2

Hvorfor er især urtete og matcha-te en trend blandt de danske forbrugere?

Opgave 3

Hvilke gavnlige indholdsstoffer er der i te, og hvorfor er te sundt?

Opgave 4

Forklar tanken bag fairtrade. Hvor mange penge brugte danskerne i gennemsnit på fairtrade i 2017?

Opgave 5

I skal i grupper gennemgå Fairtrade, Rainforest Alliance og UTZ-mærkerne og diskutere, hvordan I ville vægte de forskellige krav, forpligtelser og målsætninger, hvis I skulle skabe et nyt mærke.

Opgave 6

Undersøg på nettet eller i butikker hvad te koster. Diskuter i grupper hvorfor og hvor stor forskel, der er på prisen på almindelig te i forhold til fairtrade-te.

Opgave 7

Hvordan opstod five o’clock tea som visitkultur, og blandt hvem var det særligt populært?

OPGAVER

Opgaver

Opgave 1

Hvor stor en procentdel af danskerne drikker te dagligt eller næsten dagligt? Undersøg hvor mange kopper te danskerne har drukket i 2017.

Opgave 2

Hvorfor er især urtete og matcha-te en trend blandt de danske forbrugere?

Opgave 3

Hvilke gavnlige indholdsstoffer er der i te, og hvorfor er te sundt?

Opgave 4

Forklar tanken bag fairtrade. Hvor mange penge brugte danskerne i gennemsnit på fairtrade i 2017?

Opgave 5

I skal i grupper gennemgå Fairtrade, Rainforest Alliance og UTZ-mærkerne og diskutere, hvordan I ville vægte de forskellige krav, forpligtelser og målsætninger, hvis I skulle skabe et nyt mærke.

Opgave 6

Undersøg på nettet eller i butikker hvad te koster. Diskuter i grupper hvorfor og hvor stor forskel, der er på prisen på almindelig te i forhold til fairtrade-te.

Opgave 7

Hvordan opstod five o’clock tea som visitkultur, og blandt hvem var det særligt populært?