Koffein

Te indeholder koffein ligesom kaffe. En kop te indeholder cirka halvt så meget koffein som en kop kaffe, men dog så meget, at det giver en opkvikkende effekt på hjernen. Fordelen ved den lavere koffeinkoncentration i te er, at man ikke så let kommer til at få for meget koffein. For meget koffein kan for nogle resultere i fx indre uro og andre bivirkninger.

Koffein i moderate mængder kan forbedre både den mentale og den fysiske ydeevne (Spriett 1995). Blot 32 mg koffein er tilstrækkelig til at opnå en mærkbar effekt på præstationsevne og humør (Lieberman m.fl. 1987). Det svarer til koffeinindholdet i én kop te.

Den opkvikkende effekt af te kommer hurtigt. 10 minutter efter man har drukket en kop te, er tænkeevnen og den psykomotoriske præstationsevne forbedret betydeligt. Muligvis giver te en anden og mere stabil opfriskende effekt end kaffe ved samme dosis koffein. Det kan bl.a. skyldes, at te, ud over koffein, også indeholder andre biologisk aktive stoffer såsom flavonoider (Hindmarch m.fl. 1998, Quinlan 1997).

Effekten af koffein på den mentale ydeevne er også blevet undersøgt hos mennesker i forbindelse med morgenmåltidet. Morgenmaden er vigtig for det mentale energiniveau om formiddagen. En solid morgenmad, der er rig på kulhydrater, giver bedre humør og forbedrer hukommelsen. Smith (1999) har i et forsøg vist, at en koffeinholdig drik, som for eksempel sort te, i morgenmåltidet bevirker, at man er mindre træt og har lettere ved at lære nyt og behandle ny information. Kulhydratrig morgenmad og koffein virker på forskellige måder og supplerer hinandens virkning godt, når det gælder optimal mental ydeevne. Effekten af te på hjernens evne til at behandle information og huske gør te til en særlig favorabel drik i vore dages videns- og informationssamfund.

Koffeinindhold i forskellige drikke

* Koffeinindholdet i te afhænger af trækketiden: Jo kortere trækketid, des lavere koffeinindhold.